Era copywritera, czyli o mądrej sprzedaży słów kilka.

„Looodyyy, lody, looodyyy” – krzyczy pan z przenośną lodówką gdzieś na plaży w Sopocie… Reklama niewyszukana, cena towaru mocno zawyżona, ale klientów przyciąga. Tam gdzie jest podaż i popyt, tam jest okazja zarobić.

Problem w tym, że obecnie coraz trudniej jest się przebić z ofertą, która zapewni pozyskanie klientów i zysk. Nawet bardzo dobry produkt czy usługa potrzebuje odpowiedniej i przemyślanej reklamy, żeby zaistnieć w świadomości konsumentów. Rozpoznawalna marka, która cieszy się uznaniem – oto marzenie każdego przedsiębiorcy i producenta, od Zakopanego po Bałtyk.

I tu na scenę wkracza copywriter. Często kojarzony jest jako autor tekstów i sloganów, ale praca copywritera to o wiele więcej. Zajmują się oni tworzeniem materiałów promocyjnych, opracowywaniem ich szaty graficznej, tworzeniem tekstów, pisaniem scenariuszy filmów reklamowych i radiowych spotów. W poszukiwaniu dobrych pomysłów analizują dane rynkowe, badają zachowania konsumentów, korzystają z wiedzy psychologicznej i z bogatej wyobraźni – tacy współcześni ludzie Renesansu.

Kto może zostać copywriterem?

Może to zabrzmi banalnie, ale jeśli lubisz czytać, jesteś ciekawy świata, ludzi i nowych informacji, a przelanie myśli na papier/klawiaturę nie sprawia Ci trudności – to może być praca dla Ciebie. Ważne, żeby nie bać się wyzwań i solidnie poznać temat.

Nie musisz od razu szukać zatrudnienia w agencji reklamowej lub wydawnictwie. Wielu copywriterów pracuje jako tzw. wolni strzelcy (ang. freelancers). Niektórzy tworzą wyłącznie treści na strony internetowe, w tym teksty mające pomóc w pozycjonowaniu stron (tzw. SEO copywriterzy). Z początku mogą to być treści blogów, artykułów sponsorowanych lub firmowych ulotek i broszur. Pisanie takich tekstów pomaga oswoić się z różnymi stylami, wzbogaca słownictwo i pomaga stworzyć ciekawe portfolio, którym możesz przekonać firmy do stałej współpracy z Tobą.

Gdzie szukać zleceń?

Istnieją portale, które skupiają zleceniodawców i freelancerów. Pracodawca przedstawia stawkę i termin wykonania, a poszukujący zlecenia przedkładają swoją ofertę. Jeśli warunki odpowiadają każdej ze stron to…do pracy przystąp! Trzeba jednak odrobinę wyobraźni i starań, by zleceniodawca Cię zauważył, co samo w sobie bywa dobrym testem Twoich możliwości jako pomysłowego copywritera. Zleceń możesz szukać także w portalach z ogłoszeniami o pracę stałą lub dorywczą (np. www.ifucha.pl), forach tematycznych lub w firmach, które stale zatrudniają Seo copywriterów.

Słowo podsumowania

Mądrość ludowa rzecze, iż „nie od razu Kraków zbudowano” – droga do bycia copywriterem może być długa i wyboista. Ale warto spróbować! Jest to świetny sposób na dorobienie do domowego budżetu, a nawet na źródło konkretnych dochodów!

 

 

 

 

4 Replies to “Era copywritera, czyli o mądrej sprzedaży słów kilka.”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

three × 5 =